Co to jest i jak działa dropshipping? Jak zacząć ile można zarobić?

Czym jest dropshipping i co odróżnia go od tradycyjnego sklepu internetowego

Dropshipping to model logistyczny, który nie wymaga posiadania własnego magazynu do przechowywania towarów. Właściciel sklepu internetowego podpisuje umowę z dystrybutorem i to właśnie on bierze na siebie odpowiedzialność za pakowanie oraz wysyłką towaru bezpośrednio do klienta sklepu.

W przeciwieństwie do tradycyjnego sklepu internetowego rozpoczęcie działalności w modelu dropshippingu nie wymaga posiadania nakładów finansowych i ponoszenia kosztów związanych z wynajmem magazynu oraz pakowaniem paczek. Właściciel sklepu internetowego korzysta z powierzchni magazynowej oraz asortymentu udostępnionego mu przez danego hurtownika lub hurtowników. Sprzedawca musi jedynie stworzyć sklep internetowy oraz wybrać produkty, które chce w nim sprzedawać oraz zająć się odpowiednią reklamą, aby przyciągnąć klientów. Może w pełni skoncentrować się na pozyskiwaniu odbiorców i samym procesie sprzedaży, ponieważ opłacone zamówienia złożone w jego sklepie przekazywane są bezpośrednio do dystrybutora, który wysyła je do klienta.

Sprzedawca zarabia narzucając ustaloną przez siebie marżę na podane przez hurtownika ceny hurtowe. Prowadzenie działalności opartej na tym modelu logistycznym ogranicza ryzyko związane z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

Dropshipping a działalność gospodarcza

Rozpoczynając przygodę z dropshippingiem nie ma konieczności zakładania działalności gospodarczej. Początkowo można funkcjonować na zasadach działalności nierejestrowanej, a co za tym idzie nie ponosić kosztów związanych z opłatą składek ZUS. Trzeba jednak wiedzieć, że od każdego sprzedanego towaru trzeba odprowadzić podatek dochodowy. Taką firmę można prowadzić do momentu, gdy miesięczne dochody nie przekroczą połowy minimalnego wynagrodzenia, tj. 1300 zł. Po przekroczeniu tej kwoty konieczne jest niezwłoczne założenie firmy. Trzeba pamiętać, że z tej możliwości mogą skorzystać wyłącznie osoby fizyczne, które w ostatnich 60 miesiącach nie prowadziły działalności gospodarczej. Większość hurtowni dropshippingowych wymaga jednak od swoich klientów prowadzenia działalności już od pierwszych dni współpracy. Koniecznie trzeba sprawdzić tę kwestię przed podpisaniem umowy.

Jak zacząć przygodę z dropshippingiem?

W pierwszej kolejności sprzedawca musi się zastanowić, jakie produkty chce sprzedawać. Jeśli nie posiada żadnego doświadczenia w sprzedaży internetowej może zdecydować się na początek na produkty, na rynku których konkurencja nie jest zbyt duża. Ułatwi to dotarcie do szerokiego grona odbiorców i da możliwość osiągnięcia sukcesu. Powinny być to także towary, które nie powinny generować zwrotów. Z reguły uważa się, że produkty małe i drobne nawet w przypadku ich zwrotu lub reklamacji nie sprawiają tylu problemów i zajmują zdecydowanie mniej miejsca niż przedmioty duże.

Na rynku działa coraz więcej hurtowi oferujących możliwość podjęcia współpracy na zasadach dropshippingu. Warto dokładnie dowiedzieć się, co oferuje każda z nich, ponieważ warunki współpracy mogą bardzo się od siebie różnić. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę na takie istotne elementy, jak:

  • koszty wysyłki oraz jej formy
  • możliwość automatycznego aktualizowania stanów magazynowych
  • możliwość śledzenie zamówienia na każdym etapie
  • sposób pakowania przesyłki
  • minimalna kwota zamówienia
  • polityka zwrotów i rozpatrywania reklamacji.

Należy także dowiedzieć się, czy wybrana hurtownia udostępnia za darmo zdjęcia i opisy swoich produktów. Przed podpisaniem umowy trzeba upewnić się, że wszystkie wcześniejsze ustalenia zostały w niej zawarte, ponieważ jest to podstawą dobrej współpracy.

Zakładanie własnego sklepu internetowego- co warto wiedzieć?

Do stworzenia biznesu w modelu dropshipping niezbędne jest założenie własnego sklepu internetowego. Można skorzystać z dwóch rozwiązań. Pierwszym z nich jest samodzielnie stworzenie sklepu od podstaw, co może jednak stanowić wyzwanie dla osób, które nigdy wcześniej tego nie robiły. Trzeba pamiętać, że musi być on przygotowany we właściwy sposób, aby klienci mogli swobodnie się po nim poruszać. Dlatego najlepszym wyjściem jest skorzystanie z oferty abonamentowej oferowanej przez największe platformy, takie jak np. Teakdrop.

Wybierając plan dopasowany do indywidualnych potrzeb nie trzeba martwić się o cały proces tworzenia sklepu, jego szatę graficzną czy przede wszystkim właściwą integracją z hurtownią. Sklep będzie posiadał atrakcyjną szatę graficzną, która będzie przyciągać do niego potencjalnych klientów. Większość platform oferuje darmowy okres próbny, aby klient miał możliwość przekonać się, jak wygodne jest to rozwiązanie.

Kolejnym krokiem do rozpoczęcia swojej działalności w sieci jest integracja z wybraną hurtownią. Import obejmuje wszystkie najistotniejsze dane, takie jak nazwy, ceny, opisy oraz zdjęcia produktów. Integracja następuje automatycznie, dzięki czemu nie trzeba samodzielnie fotografować produktów i spędzać wielu godzin przygotowując ich opisy, co byłoby konieczne w przypadku sklepu tworzonego samodzielnie. Bardzo ważna jest także automatyczna aktualizacja stanów magazynowych, ponieważ ręczne wykonywanie tego procesu jest czasochłonne.

Zalety dropshippingu- dlaczego warto się na niego zdecydować?

Ten model logistyczny jest bardzo atrakcyjny, dlatego jest coraz chętniej wybierany przez osoby rozpoczynające swoją działalność w internecie. Wśród głównych jego zalet można wymienić przede wszystkim:

  • Brak konieczności posiadania kapitału na start działalności

Założenie własnego sklepu internetowego wiąże się z dużymi wydatkami związanymi z zakupem towaru oraz kosztami wynajmu powierzchni magazynowej. Potrzebna jest także cała infrastruktura związana z pakowaniem oraz wysyłaniem zamówień. Decydując się na dropshipping można uniknąć tych wydatków, ponieważ nie ma konieczności gromadzenia towarów we własnym zakresie. Również kwestie wysyłki oraz ewentualnych zwrotów czy reklamacji leżą po stronie hurtownika. Jedyne wydatki, które trzeba ponieść to zakup sklepu internetowego oraz odpowiednia jego reklama.

  • Możliwość prowadzenia sklepu w dowolnym miejscu

Tradycyjny sklep internetowy wymaga od jego właściciela regularnych wizyt w magazynie, w którym składowany jest towar oraz wysyłane zamówienia. Nawet jeśli zatrudnia on pracowników musi sprawować kontrolę nad wszystkim, a w razie wystąpienia problemów- rozwiązać je. W przypadku dropshippingu nie ma konieczności regularnego doglądania magazynu, co daje sprzedawcy ogromną wolność i możliwość sprzedawania swoich produktów z dowolnego miejsca i w dowolnym czasie.

  • Brak konieczności posiadania własnego towaru

Gromadzenie towarów wiąże się z późniejszymi problemami w przypadku sytuacji, gdy produkty się nie sprzedadzą. Najczęściej ma to miejsce w przypadku towarów sezonowych, które trzeba sprzedać po dużo niższej cenie. Dropshipping pozwala uniknąć wydatków związanych z koniecznością zakupu asortymentu. Wszystkie produkty są przechowywane przez cały czas w magazynie hurtowni i to ona ponosi ewentualne straty.

  • Nie trzeba zajmować się wysyłką towarów samodzielnie

Cały proces związany z kompletowaniem, pakowaniem oraz wysyłaniem zamówienia szczególnie w sklepach, w których sprzedaż jest mocno rozwinięta, jest bardzo pracochłonny i często wymaga zatrudnienia dodatkowej osoby. Często jednak okazuje się, że te dodatkowe koszty przewyższają osiągane dochody. I tutaj właśnie pojawia się kolejna zaleta dropshippingu, czyli fakt, że całym zapleczem logistycznym oraz wysyłką produktów zajmuje się hurtownia. Dodatkowo decydując się na profesjonalny sklep na platformie np. Teakdrop sprzedawca otrzymuje dodatkowo w pełni zautomatyzowany proces wysyłki oraz monitorowania zamówienia na każdym jego etapie.

  • Możliwość oferowania klientom szerokiego asortymentu

Korzystanie z ofert hurtowni dropshippingowych daje możliwość posiadania w sklepie internetowym ogromnego asortymentu, ze względu na fakt, że nie trzeba go fizycznie magazynować. Nie ma przeszkód, aby podjąć współpracę z kilkoma hurtowniami. Ściągając towary z kilku miejsc można jednocześnie działać w kilku branżach. Klienci mając możliwość dokonania zakupów zróżnicowanych towarów w jednym miejscu chętnie wracają do takiego sklepu. Daje to ogromną przewagę nad konkurencją.

  • Brak konieczności podpisywania kontraktów z wieloma firmami zewnętrznymi

Inną ogromną zaletą dropshippingu jest fakt, że nie trzeba wiązać się umowami z dostawcami różnego rodzaju usług, takich jak firmy kurierskie, czy hurtownie opakowań. Wszystkie te obowiązki leżą po stronie hurtownika, który wysyła zamówienia bezpośrednio do klienta.

  • Niskie koszty prowadzenia działalności

Decydując się na prowadzenie sklepu internetowego w formie dropshippingu nie trzeba ponosić ogromnych kosztów, jak ma to miejsce w przypadku tradycyjnych form sprzedaży. Koszty miesięczne powinny ograniczyć się jedynie do opłacania składek ZUS w przypadku działalności rejestrowanej, podatku dochodowego oraz abonamentu za sklep. Dzięki temu można rozwijać swój biznes i skupiać się przede wszystkim na odpowiedniej reklamie.

Wady dropshippingu

Mimo długiej listy zalet ten model biznesowy posiada też kilka wad, z którymi trzeba się liczyć. Do tych najistotniejszych zalicza się przede wszystkim:

  • Brak unikatowych treści w sklepie

Importując zdjęcia oraz wszystkie opisy bezpośrednio od hurtowni nie można liczyć na ich unikalność. Jeśli z hurtownią współpracuje więcej sprzedawców trzeba zdawać sobie sprawę, że te same treści oraz identyczne zdjęcia będą dostępne w kilku z nich, co może utrudnić reklamę oraz dotarcie do klientów. Zmniejsza to także potencjał konkurencyjny.

  • Błędy w aktualizacji stanów magazynowych

Mimo tego, że stany magazynowe sklepów aktualizują się nawet kilka razy dziennie może zdarzyć się, że klient w międzyczasie zakupi towar, który wyprzedał się całkowicie w hurtowni. Taka sytuacja powoduje zdenerwowanie u klienta, który wprowadzony został w błąd. Najlepszym sposobem na uniknięcie takiej sytuacji jest ustawienie w sklepie braku możliwości zakupu towaru, jeśli jego stan magazynowy wynosi 1 lub 2 sztuki.

  • Opóźnienia w wysyłce zamówień

Może także zdarzyć się, że w okresie przedświątecznym, gdy liczba zamówień składanych w hurtowni dropshipppingowej gwałtownie wzrasta, wysyłka może się znacznie opóźnić. Jeśli przesyłki zostaną wysłane po deklarowanym czasie może wywołać to niezadowolenie i utratę zaufania do sklepu.

  • Duża konkurencja na rynku

Decydując się na sprzedaż produktów bardzo popularnych trzeba liczyć się z tym, że konkurencja będzie ogromna. Początkowo przebicie się przez nią może być bardzo trudne i może wymagać zaangażowania dodatkowych środków na reklamę. Dodatkowo duża ilość towarów w podobnych cenach sprawia, że narzucone marże nie mogą być zbyt wysokie. Wiąże się to z niższymi dochodami sklepu i koniecznością sprzedaży większej ilości towarów, aby jego prowadzenie było opłacalne.

Fakty i mity związane z dropshippingiem

Poszukując w internecie informacji dotyczących tego, w jaki sposób funkcjonuje dropshipping można natknąć się na wiele nieprawdziwych informacji. Warto więc wiedzieć, jakie mity są najczęściej rozpowszechniane:

  • Dropsgipping jest usługą

Jest to błędne twierdzenie, ponieważ dropshipping nie jest ani pośrednictwem, ani usługą. Sprzedawca ma takie same obowiązki, jak osoba prowadząca tradycyjny sklep internetowy. Pozostaje on w takim samym stopniu odpowiedzialny za sprzedany przez siebie towar.

  • Na hurtowni ciąży obowiązek wysłania paragonu do klienta

Hurtownia zobowiązana jest do wysłania towaru bezpośrednio do klienta. Jednak paragon musi zostać wystawiony przez sprzedawcę ze sklepu, ponieważ sprzedaj on towar po ustalonej przez siebie cenie, a klient nie musi nawet wiedzieć, że otrzymał przesyłkę z innego miejsca. Hurtownia wystawia natomiast fakturę lub paragon, który dostarcza do sprzedawcy, ponieważ to on fizycznie opłaca towar.

Fakty związane z dropshippingiem:

  • Możliwa jest sprzedać bez kasy fiskalnej

Korzystanie z tego modelu logistycznego nie wpływa zupełnie na obowiązek posiadania kasy fiskalnej. Sprzedawców obowiązują ogólne przepisy prawa, z tego względu nie musi posiadać kasy, jeśli nie prowadzi sprzedaży produktów, które nie są zwolnione z tego obowiązku.

  • Brak możliwości personalizacji wysyłki

Decydując się na współpracę z hurtownią trzeba liczyć się z tym, że wysyłane zamówienia nie będą personalizowane. Można co prawda próbować porozumieć się z hurtownikiem, aby do paczek wrzucał np. materiały reklamowe sklepu, ale jest to bardzo ryzykowne posunięcie, ponieważ w łatwy sposób może dojść do pomyłki. Sytuacja, w której w paczce znalazły by się niewłaściwe foldery mogłoby wprowadzić klienta w błąd.

Koszty oraz problemy, które można napotkać

Koszt prowadzenia sklepu internetowego opartego na dropshippingu ogranicza się właściwie tylko do obowiązkowych opłat związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (składki ZUS, podatek dochodowy itp.). Dodatkowym wydatkiem jest opłata za prowadzenie sklepu na wybranej platformie. Kwota ta jest uzależniona od wybranego planu oraz zakresu usług.

Głównym problemem, z którym borykają się osoby planujące rozpoczęcie działalności dropshippingowej jest brak odpowiedniej wiedzy na ten temat. Bardzo często nie wiedzą także, gdzie szukać hurtowni, które oferują takie rozwiązania. Boją się także samego procesu zakładania sklepu internetowego, co jest szczególnie problematyczne w przypadku osób, które nigdy wcześniej tego nie robili. W takiej sytuacji przychodzi platforma Takedrop, która oferuje nie tylko profesjonalnie przygotowany sklep gotowy do automatycznej integracji z wybraną hurtownią, ale także edukuje swoich klientów i rozwiewa wszelkie ich wątpliwości.

Jakie możliwości daje platforma Takedrop?

Takedrop to nowoczesna platforma oferująca rozwiązania dla sklepów internetowych działających na zasadach dropshippingu. Klient ma możliwość wybrać jeden z trzech dostępnych abonamentów na gotowy sklep. W pakiecie otrzymuje m.in. gotową szatę graficzną, hosting oraz wszelkie integracje. Dostępne rozwiązania pozwalają w łatwy sposób zarządzać sklepem. Klient może w każdej chwili skorzystać z pomocy specjalistów, którzy doradzą podjęcie odpowiednich kroków, aby biznes rozwijał się prawidłowo i regularnie zwiększał swoje dochody.

Takedrop współpracuje także z hurtowniami. Dodaje do swojej oferty produkty konkretnej hurtowni, na bazie których przygotowuje sklep, który będzie czekał na swojego nabywcę. Jeśli klient zdecyduje się na podjęcie współpracy dropshippingowej właśnie z nią otrzyma dostęp do gotowego sklepu. Nie musi samodzielnie szukać interesującej go hurtowni i tracić czasu na tworzenie sklepu.

Platforma daje możliwość wzięcia udziału w kursach związanych z dropshippingiem. Podczas niego osoby zainteresowane tym modelem biznesowym otrzymają kompleksową wiedzę na ten temat. Kurs składa się z kilkudziesięciu zróżnicowanych lekcji, podczas których znajdzie odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania. Dzięki właściwie uporządkowanej wiedzy prowadzenie własnego biznesu będzie zdecydowanie łatwiejsze i pozwoli osiągnąć sukces.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *